Jakie są instrumenty zarządzania wodą
System opłat za usługi wodne został, w duchu Ramowej Dyrektywy Wodnej, oparty na zasadzie zwrotu kosztów usług wodnych oraz zasadzie, że „zanieczyszczający płaci”.
Gospodarowanie wodami, zgodnie z art. 9 ust. 2 prawa wodnego z 2017 roku ma być ukierunkowane na realizację wspólnego interesu wyznaczonego interesem publicznym.
Przede wszystkim współdziałanie
Osiągnięcie celów stawianych ustawą ma być zapewnione wyznaczoną ustawą zasadą współdziałania administracji publicznej, użytkowników wód i przedstawicieli lokalnych społeczności. Celem nadrzędnym jest osiągnięcie w ramach współdziałania maksymalnej korzyści w ujęciu społecznym, tj. ogółu podmiotów korzystających z wody, co stanowi na gruncie ustawy konsekwencję traktowania wody, w kategorii wspólnego dobra publicznego.
Jakie narzędzia
W celu osiągnięcia tych wymagań ustawodawca przewidział w art. 11 p.w. instrumenty zarządzania zasobami wodnymi, które obejmują:
1)
7
planowanie w gospodarowaniu wodami;
2) zgody wodnoprawne;
3) opłaty za usługi wodne oraz inne należności;
4) kontrolę gospodarowania wodami;
5)
7
system informacyjny gospodarowania wodami.
Źródła aktualnej ustawy prawa wodnego leżą w ustawodawstwie unijnym. Była to glówna przyczyna uchwalenia nowej ustawy i zastąpienia przez nią swojej poprzedniczki z 2001 roku.
Dwie zasady
Sam system opłat za usługi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta